Your cart

+Blog Advies Inspiratie & Geluk

7 tips om te stoppen met eten als je vol zit

services

Blijf je dooreten terwijl je vol zit? Ik ontving wat e-mailtjes met de vraag hoe je deze frustrerende drang om door te blijven eten kunt stoppen. Het is inderdaad erg frustrerend om je vol te voelen, maar niet in staat bent om te stoppen met eten. Het maakt niet uit hoe gezond je dieet is, te vaak teveel eten is geen gezonde gewoonte en dus deel ik vandaag 7 tips met je om te stoppen met eten als je vol zit.


 Je doet het de hele dag
helemaal prima en weerstaat ongezonde voeding, want je wilt wachten tot je thuis bent zodat je van je gezonde maaltijd kunt genieten. Zodra je thuis begint te eten, eet je niet alleen alles van je bordje (ook nadat je vol bent), maar is er steeds weer het verlangen naar meer eten na je maaltijd. Of misschien had je eigenlijk niet eens honger toen je begon met eten. …Komt dit je bekend voor?


Het is erg frustrerend. Het voelt alsof je niet kunt bepalen hoeveel je eet hoe hard je het ook probeert. Nu het goede nieuws, dat is niet waar. Je kunt bepalen hoeveel je eet. Het vergt oefening en bewustzijn, maar het is mogelijk.

Er zijn vele redenen waarom we door blijven eten of waarom we beginnen met eten terwijl we niet eens trek hebben. De oorzaak kan eenvoudig zijn; we staan niet meer in verbinding met ons lichaam. We luisteren gewoon niet naar ons lichaam en blijven luisteren naar gedachten. Gedachten zijn slechts momenten. Het klinkt misschien raar, maar teveel eten gaat vaak over het niet liefhebben van je lichaam en er niet voldoende naar luisteren.

Er kunnen twee soorten redenen zijn voor overeten, een emotionele- en een fysieke reden

Emotioneel


Je bent hongerig naar iets. Je mist iets en het is geen eten. Ik persoonlijk had bijvoorbeeld (meer) behoefte aan rust toen ik jonger was en bleef maar dooreten als ik moe of verveeld was. Over het algemeen kun je zeggen dat er iets ontbreekt in je leven en je wilt de kloof met eten opvullen. Dat kan iets of iemand of zelfs een soort van pijn zijn. Eten is vaak ook een manier om ons af te leiden van gedachten, pijn of stressvolle momenten. Ongemakkelijke momenten worden vaak ”weggegeten”  en eten wordt al snel je afleiding.

Je bent niet je gedachten. Gedachten drijven weg als een wolk. Besteed niet aandacht aan iedere gedachte die maar opkomt.

Fysiek

Je hebt niet genoeg gedurende de dag gegeten. Of misschien heb je een ongebalanceerde bloedsuikerspiegel door onregelmatige maaltijden en/of het eten van bewerkt voedsel vol met suikers. Misschien heb je niet genoeg verzadigende macro nutriënten (zoals vetten en eiwitten) gegeten en als je eenmaal begint te eten kun je dus niet meer stoppen.

Last but not least, je geeft je lichaam niet alle vitaminen en mineralen die het nodig heeft, zodat het blijft vragen om voeding, echte voeding. Ik brak deze cyclus door elke dag voldoende voedingsstoffen te eten met behulp van onder andere smoothies en sappen. Je lichaam stopt dan met het vragen naar echte voeding, want het is verzadigd. Zodra je alles binnen hebt wat je nodig hebt, zal dat wilde aapje in je hoofd stoppen met de drang om continu te willen eten.

Hoe kun je dit stoppen?

Maak elke dag een groene sap/smoothie voor jezelf. Wanneer je je dag op zo’n krachtige manier begint, zul je zien dat je na verloop van tijd in staat zult zijn om te stoppen met eten als je vol zit. Waarom? Je lichaam krijgt alle voedingsstoffen voor die dag binnen en zal stoppen met het vragen naar meer in de hoop op echte voedingsstoffen.

Houd weer van jezelf. Dit klinkt misschien raar en totaal niet relevant, maar het werkt wel! Ik zie vaak dat ongelukkige mensen degenen zijn die niet kunnen stoppen met eten. Mijn ervaring tot nu toe heeft dit keer op keer bewezen. Je blijft eten om een bepaald gevoel te verdoezelen en voor je het weet is het een gewoonte. Dus in plaats van dat je het gevecht met de koelkast aangaat, begin bij jezelf. Investeer in jezelf, zodat je genoeg liefde en respect voor je lichaam ontwikkelt. Als je respect voor jezelf hebt, ben je (veel minder) geneigd om door te blijven eten totdat het je ongemakkelijk vol laat voelen.

Eet regelmatig. Eet meerdere en kleinere maaltijden per dag. Dit kunnen 6 kleine maaltijden per dag zijn of minder. Het is maar net wat voor jou het beste werkt. Een gezonde snack tussendoor houdt je bloedsuikerspiegel in balans en voorkomt dat je (later) blijft dooreten. Ik doe het persoonlijk niet erg goed als ik na de lunch (rond een uur of 12.00) niets meer eet tot aan het avond eten. Mijn verleden als suiker junkie heeft me deze waardevolle les geleerd. Ik heb echter wel periodes waarin ik met opzet niet tussendoor snack om mijn lichaam (mijn spijsvertering) rust te geven en om mijn lichaam de kans te geven zich te genezen en ontgiften. Dit geeft mij vaak een boost van energie en is eigenlijk heel logisch te verklaren als je weet dat je lichaam niet continu energie hoeft te verbruiken voor je spijsvertering. Onze spijsvertering vergt namelijk veel energie van het lichaam.

Omgaan met je emoties en oude pijn in je leven. Houd een dagboek bij, schrijf in een dankbaarheidsboekje, begin met schilderen, praat met mensen over je problemen of ga op zoek naar een workout waarin je je stress kwijt kunt. Het kan enige tijd duren voordat je erachter komt wat voor je werkt, maar één ding weet ik zeker; het antwoord op stress, pijn en emoties vind je niet in de koelkast.

Vermijd geen eiwitten en goede vetten. Goede plantaardige eiwitten en vetten zijn belangrijk. Ze geven je energie en zorgen ervoor dat je je verzadigd voelt. Ze zijn de beste verzadigende macro nutriënten. Probeer aan iedere maaltijd goede eiwitten toe te voegen. Dit is ook geweldig bij een suiker verslaving. Bonen helpen je bijvoorbeeld om voor langere tijd vol te laten voelen en daarmee neemt de kans in zoete trek af. Ook helpt het om je bloedsuikerspiegel in balans te brengen en is het ook nog eens goed voor de hormonale balans in je lichaam.

Focus op jezelf. Soms leiden de mensen met wie we zijn ons af. Hoe vaak heb je uiteindelijk tijdens een diner gemerkt dat je veel meer at dan je aanvankelijk van plan was? Mensen beïnvloeden ons enorm. Wees je bewust van dat en probeer je op jezelf te concentreren.

Vergeet niet dat eten er in overvloed is. Je hoeft niet al het eten allemaal ineens op te eten tijdens een maaltijd. Je eten is er in je keuken en gaat nergens heen. Als je dit jezelf blijft herinneren kan het je  helpen om je emoties te kalmeren.

Hoe ga jij om met een onbedwingbare drang om veel te veel te eten?

 

photos and text by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Vegan Chocolate Mug Cake

This healthy plant based gluten- and sugar free chocolate mug cake is the easiest cake you will ever make. Within...

Sluiten