Your cart

+Blog Advies

6 Tips om een ochtend persoon te worden

morning person

Vroeg naar bed en vroeg weer op, maakt een mens gezond, rijk en wijs.” ~ Ben Franklin

Vroeg(er) opstaan is de meest effectieve manier om je dag goed te beginnen. Het vrijmaken van tijd voor jezelf om je te concentreren op je eigen prioriteiten en een moment van rust creëren, zal je helpen om je energie niveau te laten stijgen en je een goed gevoel geven voor de rest van de dag.

In de ayurvedisch wereld wordt er geloofd dat wanneer we ons aanpassen aan de natuurlijke cyclus van de dag, het ons lichaam en geest goed zal doen. Dit zou betekenen dat je moet opstaan als de zon opkomt, ontbijt, luncht en vroeg dineert zodat je op een ontspannen en een natuurlijke manier zult slapen volgens de ritme van de natuur. Je slaapt dus eerder op de avond en staat ook eerder in de ochtend op.

Als opstaan met de zon je doel is of als je gewoon eerder wilt opstaan dan je nu doet, het kan best lastig zijn om dit jezelf aan te leren. Vooral als je gewoon niet een geboren ochtend persoon bent.

Sta vroeg op en leef alsof je het meent!

Als je eenmaal een ochtend persoon bent (geworden), zul je merken dat tegen de tijd dat de dag echt is begonnen, jij je al energiek voelt. Je hebt namelijk al voor jezelf gezorgd en de tijd genomen voor je zelf. Dat geeft een goed gevoel en heeft een enorme invloed op wat je doet en de keuzes die je maakt die dag. Je hoeft niet langer meer achter de feiten (de dag) aan te jagen, jij hebt de dag al geplukt.

Tips om een ochtend persoon te worden

Hydrateer jezelf eerst. Na een nacht zonder water is je lichaam behoorlijk uitgedroogd en klaar om te drinken. In de ochtend na een nacht van vasten is het lichaam nog steeds aan het ontgiften, dus het is een ideaal moment om je lichaam te helpen met wat water. Ik zou niet aanraden om onmiddellijk na het opstaan (zwaar) te eten. Je zult zien dat je je zoveel meer energieker zult voelen na veel water! Probeer ook om te bewegen. Een klein beetje stretchen of enkele eenvoudige oefeningen is al genoeg, zodat je spieren ook wakker kunnen worden. Neem een wisseldouche, dus wissel warm en koud water af, dit is geweldig voor je bloedsomloop.

Een goede reden. Zoek een goede reden dat je zal motiveren. Dit kan je geweldige baan zijn, meditatie / gebed, je gezondheid (detox) of een training. Zorg dat het je enthousiast maakt. Je doel en je beloning daarvoor moet je diezelfde dag al kunnen voelen (merken). Plan, houd vol en maak het een positieve ervaring met beloningen.

Begin langzaam. Als je regelmatig wakker wordt om negen uur, zet je wekker dan niet ineens om zes uur. Begin door je te focussen op het eerder naar bed gaan. Lees wat, schakel je mobiele telefoon en de televisie uit, drink wat kruidenthee, neem een bad of doe iets anders om je geest te ontspannen in het uur voordat je naar bed gaat. Je zult beter slapen en je voelt je meer uitgerust bij het wakker worden. Stel de wekker vervolgens steeds slechts 15 minuten eerder en ga door totdat je een energieke vroege vogel bent. Houd je eigen tempo aan en blijf consequent. Ik sprak over het belang van slaap al hier 

Voordat je naar bed gaat, bereid je dan voor op de ochtend. Leg je (sport) kleding klaar, zodat je niet op de vroege morgen hiernaar hoeft te zoeken. Bereid je voor op het ontbijt (smoothie). Als je wilt dat je smoothie super vers is, was dan bijvoorbeeld alvast je groenten. Of vries wat fruit in en zorg dat je blender klaarstaat. Maak een lijst van dingen die je de volgende dag moet doen of waar je aan moet denken, zodat je rust en ruimte in je hoofd creëert en je niet wordt afgeleid in de ochtend. Overigens is het  maken van lijstjes een echte lifesaver en een enorm goede manier om rust te creëren.

Maak gebruik van de tijd. Geniet bewust van de kleine dingen. Houd de ochtend simpel. Het is een geschenk aan jezelf. Geniet van de zonsopgang, de rust en de mogelijkheden van de dag voordat het nog begint. Kijk nog niet naar je mobiel en lees geen e-mails, totdat je bijna op het punt staat om de dag te beginnen.

Houd vol. De vorming van nieuwe gewoonten is moeilijk. Blijf dus volhouden en accepteer een zekere mate van ongemak. In het begin kan je chagrijnig en moe zijn en kun je jezelf zelfs afvragen of het allemaal wel de moeite waard is. Net als met sporten geldt hier dat het moeilijk is in het begin, maar zodra je door het ongemak heen bent, word je sterker en breek je door je fysieke grenzen heen. Houd vol en het zal snel een onderdeel van je dagelijkse leven worden en al snel zal het al raar voelen om later dan gebruikelijk op te staan.

Ben jij een ”snoozer”? Hoe laat sta je op? Wat zou jij doen als je een paar uur extra in de ochtend had?

parsley smoothie

photos by the green creator (c) (copyright)

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Twee geheimen voor de perfecte hummus (video)

Het kostte me heel wat tijd om het juiste recept voor de perfecte en smeuïgste hummus te vinden. Dat is...

Sluiten