Your cart

Aanbevelingen & Reizen Advies Blog

6 tekenen dat je aan probiotica moet gaan denken

6 signs you should be taking probiotics

In enkele artikelen heb ik al de voordelen van het eten van gefermenteerde voeding (zoals niet gepasteuriseerde zuurkool) uitgelegd. Het lukt alleen niet iedereen om dagelijks probiotica uit gefermenteerde voeding te halen en sommigen van ons hebben meer probiotica nodig om de balans in de darmen te herstellen. In een perfecte wereld eten we elke dag probiotica. Maar wat zijn de 6 tekenen dat je aan probiotica moet gaan denken?

Eén van de belangrijkste redenen dat de meesten van ons naar de probiotica supplementen grijpen is na een antibiotica kuur. Dat is een slimme zet, want antibiotica vernietigt ook alle gezonde darmbacteriën. Zelfs als je zes jaar geleden aan de antibiotica was, kun je nog steeds de nadelige effecten daarvan voelen. In dat geval is het dus slim om de goede bacteriën in de darm aan te vullen.

Wist je dat ongeveer 80% van je immuunsysteem zich in je darmen afspeelt? En dat 95% van je serotonine waarden (hormonen die je gelukkig laten voelen) geproduceerd worden in de darmen? De darmen zijn dus erg belangrijk voor je algehele gezondheid. 

Er zijn enkele tekenen die erop kunnen wijzen dat je te maken hebt met een gebrek aan goede bacteriën in je darmen. Deze kunnen zijn:

  • huid problemen
  • stemmingswisselingen
  • grillig slaappatroon
  • sterke trek in suiker en andere bewerkte voedingsmiddelen
  • opgeblazen gevoel
  • gas vorming in de darmen
  • constipatie
  • diarree
  • kramp na de maaltijd
  • vaak ziek
  • slechte absorptie van voedingsstoffen

Dit zijn slechts enkele symptomen van een onevenwichtig balans van de bacteriën in de darmen.

Een goede gezondheid begint in je darmen. Je darmen beïnvloeden de gezondheid van je hele lichaam, zowel fysiek als mentaal.

Wat doen probiotica?

✔️ Zorgen ervoor dat schadelijke bacteriën en micro-organismen het niet te bont maken in je darmen

✔️ Helpen bij de vertering en opname van voedingsstoffen, zodat je alle vitaminen, mineralen, vetten en aminozuren uit je voeding op kunt nemen

✔️ Ondersteunen je immuunsysteem

✔️ Zorgen ervoor dat de slechte bacteriën niet door blijven groeien en daarmee voorkom je dat ze voor infecties, ontstekingen en ziekte zorgen

✔️ Verbeteren de geestelijke gezondheid, je focus en het geheugen

Het slechte nieuws is dat velen (zonder het te weten) een darmflora hebben waar de bacteriën niet meer in balans zijn.

Je kunt aan je dagelijkse probiotica komen door het eten van gefermenteerde voeding, maar als je meer dan normaal de hulp van probiotica nodig hebt (als je bijvoorbeeld je goede bacteriën moet herbouwen) dan kan de hoeveelheid probiotica uit voeding te laag voor je zijn. Als je darmflora volledig is uitgeput zul je een hogere dosis nodig hebben. In dat geval wordt het tijd om op zoek te gaan een probiotisch supplement.

Sauerkraut Salad

6 tekenen dat je aan probiotica moet gaan denken

1. Je slikt op het moment antibiotica of je hebt dit een jaar geleden geslikt

Antibiotica = “anti-leven”

Antibiotica is gemaakt om bacteriën (alle bacteriën, de goede en de slechte) te doden.

2. Je hebt spijsvertering problemen

Als je gezond eet en nog steeds last hebt van je buik/spijsvertering (opgeblazen gevoel, trek in suiker en koolhydraten, winderigheid etc) is het tijd voor probiotica.

Gezond eten betekent zo weinig mogelijk bewerkte, voor verpakte, gefrituurde voedsel en niet al teveel (geheel niet) zuivel, gluten, suiker en soja.

3. Voedselvergiftiging

Dit betekent dat je darmen blootgesteld zijn aan slechte bacteriën, het is dan tijd om de slechte bacteriën de kop in te drukken.

4. Je worstelt met huidproblemen

Ik schreef het al eerder, maar hoe we eruit zien is een directe weerspiegeling van wat er binnen gaande is. Dus je darmen zijn niet echt op hun best wanneer je last hebt van acne, huiduitslag, psoriasis, eczeem enz.

5. Je hebt een zwak afweersysteem

Ben je altijd ziek? Gezonde bacteriën zullen je immuunsysteem versterken.

Als je darmen ok zijn, zal het risico om ziek te worden drastisch verminderen.

6. Je hebt stemmingswisselingen

De darmen hebben meer zenuwen dan ons brein. Geen wonder dus dat de gezondheid van je darmen nauw verbonden is met de gezondheid van je hersenen.

Hoe beter je darmen ervoor staan, des te beter de functies van de neurotransmitters werken.

Hoe zorg jij ervoor dat je genoeg goede bacteriën binnenkrijgt?

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Natusia
    november 22, 2016 at 1:00 pm

    Hi Bianca,

    Wat voor probiotica gebruik jij?

    Groet,

    Natusia

    • Reply
      Bianca
      november 22, 2016 at 1:05 pm

      Hi Natusia,

      Ik gebruik elke keer weer een ander merk zodat ik steeds verschillende soorten bacteriën binnenkrijg. Ik begon vandaag aan een nieuw potje van dit merk bijvoorbeeld:
      http://bit.ly/2gxyryO

      Hopelijk helpt dit 🙂

      Groetjes!
      Bianca

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Oatmeal meets Smoothie
    Havermout Bessen Smoothie

    Een eerste wereld probleem dezer dagen is: wil ik een havermout papje of een smoothie voor het ontbijt? Maar hey,...

    Sluiten