Your cart

+Blog Advies Inspiratie & Geluk

5 Dingen Die Je Moet Weten Als Je Vegan Wordt – Mijn Persoonlijke Verhaal

7 Things No One Tells You About Going Vegan

Terugkijkend op al een flink aantal jaartjes volledig plantaardig eten, zou ik willen dat ik een paar dingen eerder had geweten. Dit zou me totaal niet op andere gedachten hebben gebracht, maar toen ik net begon zouden deze tips wel nuttig zijn geweest. Ik begon in een periode waarin veganisme totaal nog niet populair was en eigenlijk maar een beetje raar. Of je nu net begint met een veganistisch dieet of al een langere tijd veganistisch eet, ik hoop dat mijn persoonlijke verhaal je op wat voor manier dan ook kan helpen. Ok, laten we beginnen: 5 dingen die je moet weten als je vegan wordt.

De opgeblazen buik

We hebben het nauwelijks over een opgeblazen buik en gassen als we vegan worden. Wanneer je door de vegan feeds op social media scrolt vliegen de kleurrijke smoothies en meisjes in crop tops met slanke buikjes je om de oren …. Dat is niet het echte leven. Een veganistisch dieet gaat vaak gepaard met een opgeblazen gevoel. Ik spreek voor mezelf en kuddos voor jou als je dit dieet kunt volgen met een all-time platte buik. Het opgeblazen gevoel is niet ongemakkelijk, maar wel merkbaar. Ik vroeg me in het begin af of dit voor altijd zou zijn. Ik kwam er al snel achter dat een opgeblazen gevoel in het begin een normaal probleem is, vooral als je dieet voorheen weinig vezels bevatte. Je kunt hier meer lezen over vezels en een opgeblazen gevoel. Het drinken van voldoende water heeft mij zeker geholpen. Het kan ook helpen om baby stapjes te maken en je weg omhoog te werken in je vezelinname. Ga niet meteen zwaar aan de vezels als je lichaam zich hier niet gelijk goed bij voelt. Als je echter al een lange tijd veganist bent en hier nog steeds mee worstelt, helpt het om naar je lichaam te luisteren. Als je een bepaalde fruit zoals een appel wilt eten en je lichaam reageert hier niet goed op, vervang dit door een andere fruitsoort en ga niet gewoon door omdat alle veganisten elke dag appels horen te eten.

Wat me opviel is dat het schakelen van een veganistisch dieet laag in vezels (zoals veganistische kaas, wit brood enzovoort) naar een veganistisch dieet hoog in vezels (zoals bonen, fruit en groenten) ook een opgeblazen gevoel kan veroorzaken en problemen met de spijsvertering. Als ik in mijn vegan dieet dus teveel heen en weer switch van laag in vezels naar hoog in vezels, dan komt de opgeblazen buik weer terug.

Calorieën zijn nog steeds calorieën

Herinner je je de dagen nog toen er slechts een paar online influencers waren die actief een veganistische levensstijl aan het promoten waren en tientallen bananen in een blender gooiden? Hoe meer bananen je blender aankon, hoe beter. Ondanks dat ik gewicht ben kwijtgeraakt op een veganistisch dieet, weet ik ook dat ik het gemakkelijk weer erbij kan eten als ik geen gezond plantaardig dieet volg en met name veganistische junkfood eet of gewoon overmatig eet. Calorieën zijn nog steeds calorieën. Misschien kun je 20 bananen per dag eten en je atletische figuur behouden, maar je verbrandt die calorieën waarschijnlijk met een activiteit dan.

Gelukkig heb ik die krankzinnige smoothies met 20+ bananen en dadels nooit gemaakt, zelfs toen ik het bananen eiland dieet een paar dagen probeerde (alhoewel 9 bananen in een smoothie behoorlijk veel is!). Ongeacht wat mensen zullen zeggen, geen enkel dieet staat je toe om een enorme hoge hoeveelheid calorieën te eten en niet aan te komen als je die calorieën niet verbrandt. Natuurlijk is er een verschil in 300 calorieën van een avocado en 300 calorieën van een chocoladereep, maar over het algemeen kun je wel stellen als je steeds meer calorieën eet dan je verbrandt en nodig hebt, dat je aan kunt komen.

Er is ook goed nieuws. Op een plantaardig dieet kan ik veel meer voedsel op mijn bordje kwijt dan wanneer ik een veganistisch dieet met junkfood eet of enig ander dieet met weinig groenten, bonen, peulvruchten, granen enzovoort. Dus ik ben sneller verzadigd met wat ik eet, hoewel ik meer voeding eet, met minder calorieën en een maaltijd met meer voedingsstoffen. Dit boek legt dit principe heel goed uit.

Het is makkelijker dan ik dacht

Een plantaardig dieet is echt niet zo ingewikkeld als ik in het begin dacht. Het is echt makkelijker dan je denkt. Ik was altijd overbezorgd en had altijd snacks bij me als ik het huis verliet. Ik was ook een beetje overweldigd door de opkomst van superfoods en voegde veel te veel gedroogde producten toe aan mijn smoothies. Ik realiseerde me na verloop van tijd dat hoe eenvoudiger mijn dieet is, hoe beter ik me voelde en hoe minder stress het veroorzaakte. Het is ook goedkoper op die manier. Pure voeding is nu eenmaal ook gezonder dan bewerkte voeding. Ik hoef niet altijd op pad te gaan met minstens 4 rauwe energierepen. Ik kan overal wel een veganistische snack krijgen, zoals bananen, dadels en noten. Het is zo ingewikkeld als je het maakt. Als je het leuk vindt om je eigen koekjes en energierepen te maken (zoals ik dat van tijd tot tijd doe) dan is dat prima, maar het is niet nodig om een ​​”perfecte veganist” te zijn. Reizen is ook veel gemakkelijker dan ik dacht. Ik heb nooit problemen ondervonden als veganist tijdens het reizen zelfs met weinig voorbereidingen. Nogmaals, je kunt het zo gek maken als je wilt.  Soms vind ik het leuk om lekker veel voor te bereiden en soms verlaat ik het huis gewoon en zie ik wel wat ik op mijn reis tegenkom.

Mensen zullen een oordeel hebben

Ik wist niet dat voeding zo een gevoelig onderwerp kon zijn. Het is net zo gevoelig als politiek, religie en seksualiteit. Had ik me dat maar eerder beseft. Dan had ik namelijk niet de moeite genomen om mijn kennis te delen met mensen die niet openstaan voor waar ik in geloof. Mijn dieet is mijn zaak en jouw dieet is niet mijn zaak. Hoe erg ik het ook vind als mensen mij beoordelen, ik deel nooit mijn mening tenzij er om mijn advies wordt gevraagd. De dingen die ik in het verleden heb gehoord zijn behoorlijk opmerkelijk. Ik kreeg te horen dat veganisten geen sociaal leven kunnen hebben, de meesten hebben een eetprobleem, hebben een tekort aan voedingsstoffen en kijken neer op anderen … Als ik die opmerkingen nu hoor of lees, heeft het geen effect meer op mij, maar het zou fijn als ik dat eerder had geweten.

De tijd

Kun je het raden? Laat me je eerst even vertellen wat niet het grootste nadeel is van een veganistisch dieet. Ik mis niets, ik krijg al mijn voedingsstoffen binnen, ik ga op reis, ik eet uit, ik heb geen problemen met mijn man (die besloot veganist te worden, zonder dat ik het vroeg of erop aandrong) en ik mis ook niet bepaalde gerechten aangezien alles tegenwoordig wel in een vegan versie te vinden of maken is. Het grootste nadeel van een veganistisch dieet is echter het eindeloze snijden, schoonmaken en koken. Mijn eten is waarschijnlijk omvangrijker dan een gemiddeld dieet, dus hier komt ook meer werk bij kijken. Ik hou van grote porties, ik eet veel en dat kost tijd om voor te bereiden. Is het het allemaal waard? JA!

Kun jij je in bovenstaande vinden of heb je wellicht wel iets wat makkelijk in dit rijtje kan op basis van je eigen ervaringen? Ik lees het graag terug in de reacties.
Disclaimer: dit artikel is niet bedoeld om met een vinger naar anderen te wijzen die niet (volledig) veganistisch eten of een specifiek veganistisch dieet volgen. Hoe anderen eten is namelijk niet mijn zaak.
 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Mariëlle
    juni 9, 2018 at 10:39 am

    Vooral het commentaar van anderen vind ik een ‘nadeel’, maar verder heeft het voor mij eigenlijk geen nadelen. Ik ben me heel bewust geworden van gezonde voeding en waar specifiek mijn lichaam goed op reageert. En ik bespaar natuurlijk een heleboel dierenleed!

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Lees vorig bericht:
    Warm Veggie Noodle Bowl
    Warme Veggie Noedel Bowl

    Omdat ik een controlfreak ben (en dol ben op koken) vind ik het moeilijk andere mensen voor me te laten...

    Sluiten